DSİ Haberler


Robotik Kulübü Öğrencilerinden 6. Bölge Müdürü Mevlüt Aydın'a Ziyaret

26.10.2017

Bahçeşehir Koleji, Robotik Kulübü öğrencileri Devlet Su İşleri 6. (Adana) Bölge Müdürü Mevlüt Aydın’ı makamında ziyaret ederek, projeleri hakkında görüş alışverişinde bulundu.

Proje Takım Koçu Onur Subaşı ve Proje Danışmanları Senay Özkurt, Nafia Yakıcı ve Fatma Kerküt’ün eşliğinde Bölge Müdürü Aydın ile görüşen öğrenciler, Bilim Kahramanları Derneği’nin FLL (Fırst, Lego, League) Turnuvası kapsamında düzenlediği “Suyun Hidrolik Yolculuğu” konulu yarışma hakkında bilgi verdi. Ziyaretlerinden dolayı duyduğu memnuniyeti dile getiren, Bölge Müdürü Aydın konuşmasında şu ifadelere yer verdi:


“Biz ülke olarak enerjide dışa bağımlıyız. Bu bağlamda suyun enerjisini almak, güvenle yönlendirmek ve tarım, enerji, hizmet gibi çok geniş bir yelpazede değerlendirmek zorundayız. Bunu yaparken de çevreyi korumak zorundayız.”

Ülkemizin Su Potansiyelini Kullanmak Zorundayız

Ceyhan Nehri, Seyhan Nehri ile birlikte Akdeniz Bölgesinin ve Ülkemizin en önemli ovalarından bir tanesi olan Çukurova’nın hayat damarından bir tanesidir. Ceyhan Nehri Kahramanmaraş’a bağlı Elbistan’dan doğar, Akdeniz’e dökülür. Ceyhan’ın üzerinde Aslantaş, Berke, Sır, Kılavuzlu, Menzelet gibi çok önemli barajlarında da yer aldığı 8 tane baraj var. Aynı suyun 8 farklı noktasından üretiyoruz. Yenilenebilir ve çevreci bir enerji. Ülkemizin bir su potansiyeli var ve biz bu potansiyeli kullanmak zorundayız.

DSİ Genel Müdürlüğü eskiden nüfusu 100 binin üzerinde olan yerleşim yerlerinin içme suyu sorunlarını çözüyordu. Örneğin Adana’da yer alan Çatalan Barajı ile yılda 240 milyon metreküp suyu şehre veriyoruz. Buna 125 milyon metreküp daha ilave edilecek. Toplam 365 milyon metreküp su ile 5 milyon insanın su ihtiyacını karşılayacak güce ulaşıyoruz.  Adana’da şu an yaklaşık olarak 1.8 milyon nüfus var, 5 milyon olsak bile sıkıntı yaşamayacak şekildeyiz.

Hedefimiz: “Modern Sulama İle Sudan %55 Tasarruf”

Tarım sektöründe, modern tarım da ürün artışı için sulama şart. Sulama olmazsa yağmur yağmaz ise çiftçiler ürün alamaz. Öyleyse tarımsal sulamaya öncelik vermek lazım. Bunun içinde suyu depolamak ve toprakla suyu buluşturarak ürün elde etmek zorundayız. Tarım ülkesiyiz diyorsak tarıma su sağlamalıyız. Regülatörler yapıyoruz. 1943’de Seyhan Nehri’nin üzerinde bir şey yokken DSİ tarafından ilk regülatör yapılmış. Bugün Seyhan’ın üzerinde onlarca baraj var. Tarımsal sulama ihtiyaçlarını barajlar ve göletler ile sağlıyoruz. Çukurova çok bereketli bir ova. Seyhan hem içme suyunda hem de sulamada kullanılıyor.

Sulamada tasarruf için modern sulama şebekeleri inşa etmeliyiz. Çiftçilerimizde bu şebekelerden faydalanarak sulama yapabilecek. Modern sulama için basınçlı borulu şebekeler kullanıyoruz. Bir şebekede basınç varsa çiftçi damla sulama ya da yağmurlama sulama yapar. Bunun önemini zihninizde canlandırabilmeniz için rakamlarla ifade etmek istiyorum; salma sulamada 10 dekar arazi için yılda 10.000 metreküp, yağmurlama sulama da 6.500 metreküp, damlama sulama da ise 4.500 metreküp su kullanılmaktadır. Aynı alan için modern sulama da %55 su tasarrufu yapabiliyoruz. Yani muazzam bir tasarruf. Eskiden bu sistem yoktu. Çiftçilerimiz motor sistemi kurarak sulama yapıyordu. Bu da hem suyun hem de enerjinin israf edilmesine sebebiyet veriyordu. Üstelik damlama sulama ile yabancı ot oluşumunun da önüne geçilebiliyor. Böylece daha az tarım ilacı kullanarak, daha sağlıklı ürünler elde ederiz. Bu konuda Adana içinde proje çalışmalarına başlandı. Suyun mutlak surette tasarruf edilmesi ve israf edilmemesi gerekiyor.”

Ziyaretin kendileri için çok faydalı geçtiğini belirten öğrenciler adına söz alan Proje Danışmanı Senay Özkurt, “Projemiz ile ilgili sorulara su konusundaki en önemli kurum olan DSİ’den, üstelik en yetkili ağızdan cevap almak bizim için büyük bir mutluluk ve kazanım oldu. İlginiz ve Projemize olan desteğiniz adına teşekkürlerimi sunuyorum.” İfadelerini kullandı.

Ziyaret günün anısına hatıra fotoğrafı çekilmesi ile sona erdi.

Bu yıl “Hazır ol, başla ve ak!” sloganı ile yola çıkılan turnuva kapsamında öğrencilerden, “su hakkında her şeyi öğrenin – nasıl bulunur, taşınır, kullanılır ve tasfiye edilir.” Sorularına cevaplar bulmaları isteniyor.